Szybkimi krokami zbliżamy się do rozpoczęcia zapisów do naszego inauguracyjnego wydarzenia na platformie – Zostań Królem ALAC– wyścigu w formacie multiclass – czyli równoczesnego ścigania się na tym samym torze samochodów o różnych osiągach. Nim zdecydujecie, który samochód wybrać warto zapoznać się z poszczególnymi pojazdami, tym bardziej, że dwa nich wymagać będą efektywnego używania specjalistycznych systemów MGU-K i Push To Pass. Dzisiaj zaprezentujemy Wam pierwszy z nich na przykładzie samochodu hybrydowego Toyota TS040.

Klasa LMP 1 – Toyota TS040 Hybrid 2014

Najwyższą klasę wyścigową w naszej zabawie reprezentować będzie prototyp Toyoty TS040 Hybrid z 2014 roku. To samochód napędzany 3.7-litrowym silnikiem spalinowym o mocy 520 koni wspomaganym dodatkowo jednostką elektryczną MGU-K (na którą składają się m.in. dwa silniki napędzające przednią i tylną oś) dającą dodatkowe 480 koni, co sprawia, że maksymalna moc TS040 to 1000 koni. Kluczem do efektywnego ścigania się tym prototypem jest odpowiednie zarządzanie energią, dlatego też teraz przyjrzymy się jak wygląda zarządzanie jednostką MGU-K w Assetto Corsa.

Do używania jednostki MGU-K w Toyocie TS040 w czasie jazdy należy przypisać do kierownicy następujące przyciski (łącznie 3 przyciski) w ustawieniach Controls: MGU-K:

Increase delivery: Podniesienie trybu pracy jednostki MGU-K
Decrease Delivery:
Zmniejszenie trybu pracy jednostki MGU-K
KERS activation:
Aktywacja / Wykorzystanie zgromadzonej w baterii Energii.

Dodatkowo warto włączyć sobie wyświetlanie na ekranie aktualnego trybu pracy jednostki z menu bocznego z prawej pod nazwą ERS.

Jednostka MGU-K pracować może w następujących trybach:

1. Charging
Tryb ładowania. Jednostka jedynie gromadzi energię, jej wykorzystanie jest w pełni manualne. To kierowca decyduje kiedy używa zgromadzonej w baterii energii naciskając przycisk KERS activation. Energia jest dostarczana od momentu wciśnięcia do chwili zwolnienia przycisku (przycisk należy trzymać wciśnięty).

2. Low preserve
Jednostka automatycznie dostarcza niewielką porcję energii elektrycznej z baterii głównie na przednią oś podczas jazdy na niskich obrotach i prędkościach. Tryb ten pozwala na oszczędne zarządzanie energią. Jest przydatny głównie na szybkich i długich torach o dużej ilości prostych.

3. Low aggressive
Podobnie jak wcześniej jednostka automatycznie dostarcza energię elektryczną z baterii głównie podczas wyjść z zakrętów tym razem jednak, dostarcza jej więcej niż w poprzednim trybie. Użycie tego ustawienia najczęściej zapewnia optymalny balans między zużyciem baterii, a czasem okrążenia w wyścigu. Tryb przydatny głownie na szybkich torach o długich prostych.

4. High preserve
W wypadku tego trybu jednostka automatycznie dostarcza energię elektryczną z baterii również podczas jazdy na wysokich biegach wciąż jednak ilość dostarczanej energii jest niewielka, tak by zachować ją w baterii na całe okrążenie. Tryb przydatny głównie na torach o dużej ilości zakrętów i krótkich odcinkach prostych.

5. High aggressive
Tutaj podobnie jak ma to miejsce w trybie 4, jednostka dostarcza energię elektryczną niemalże podczas jazdy na każdym biegu i obrotach, tym razem jednak ilość dostarczanej energii jest bardzo wysoka co może spowodować wyczerpanie się baterii podczas jednego okrążenia. Tryb ten jest przydatny głównie na torach o dużej ilości zakrętów i krótkich odcinkach prostych.

6. HOT-LAP
Jak sama nazwa wskazuje, tryb przygotowany do maksymalnego wykorzystania zgromadzonej energii elektrycznej. Zużywa ją w sposób ciągły podczas jazdy, nie oszczędzając jej w żaden sposób. Idealny tryb podczas kwalifikacji, z tą uwagą jednak, że sprawdza się głównie na krótkich torach o dużej ilości zakrętów.

Co ważne, niezależnie od wybranego trybu pracy jednostki MGU-K kierowca ma w każdym wypadku możliwość ręcznej aktywacji KERS by dostarczyć zgromadzoną energię w baterii w wybranym przez siebie momencie (np. podczas wyprzedzania albo obrony przed atakiem).

Dodatkową trudnością będzie fakt, że nasz pierwszy event odbywa się na torze SPA, który jest specyficznym torem wyścigowym ze względu na swoją długość (7km, to jeden z najdłuższych torów) jak i układ (długie proste, szybkie zakręty, niewiele hamowań) i w tym wypadku stosowanie trybów High i Hot-Lap z pewnością doprowadzi do wyczerpania się baterii przed końcem okrążenia. Kluczem do wykręcenia dobrego czasu będzie odpowiednie zarządzanie jednostką MGU-K. Jeżeli zamierzacie wybrać ten samochód do rywalizacji w naszym pierwszym wyścigu w nowym roku, warto przetestować w/w tryby i wybrać ten, który Waszym zdaniem optymalnie przełoży się na tempo wyścigowe.

A w następnym wpisie zaprezentujemy Wam ciekawą odmianę systemu Push to Pass zastosowaną w samochodzie Audi TT Cup.

PS – Jeżeli chcecie by na naszej stronie pojawiało się więcej materiałów dotyczących Assetto Corsa o charakterze “porad/podpowiedzi” to nie krępujcie się i dajcie nam znać w komentarzach 😉

Nagrody dla najlepszych simracerów w wydarzeniu Zostań Królem ALAC ufundowała firma APA Group

Poniżej przykładowy zrzut ekranu z wnętrza Toyoty TS040 Hybrid, z widocznym w prawej dolnej części wyświetlaczem baterii (2) – status w pełni naładowana i widocznym w lewym górnym rogu ekranu panelem informacyjnym ERS (1) o trybach pracy MGU-K. Również aplikacja Side-Kick (3)pokazuje naładowanie baterii i aktualne wykorzystanie jej mocy.

5 3 głosy
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
3 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najbardziej oceniane
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
jaca
3 lat temu

Prosto, zwięźle i treściwie, dzięki Marcin za ten art, nie muszę szukać w “Internetach”.

Qenq
3 lat temu

Fajnie poczytać nawet jak się nie zamierza brać na razie za LMP1. Nawet nie wiedziałem że są w tym aucie jakieś tryby działania MGU-K.

3
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx