Wraz ze startem platformy ALAC.pl daliśmy Wam możliwość stworzenia własnych malowań samochodów do serii Clio Euro-Cup oraz Porsche Gt3 Cup. Dla części osób nie będzie nic nowego w tym poradniku, ale dla osób, które stawiają pierwsze kroki z malowaniem swojej fury postaram się przybliżyć techniczne aspekty tej operacji.

Od czego zacząć?

Nieważne w jakiej startujecie serii. Udostępniliśmy Wam dwa pliki z szablonami, CLIO i PORSCHE.
Na początek pobierzcie interesujący Was szablon. Po pobraniu i rozpakowaniu będziecie mieć następujący układ:

Rozpakowane archiwum dla Clio Euro-Cup
Rozpakowane archiwum dla Porsche GT3 Cup

Aby wszystkie czynności przebiegły pomyślnie należy zacząć od zainstalowania dołączonych czcionek, czyli najprościej przekopiować trzy pliki o nazwa LeelaUlb, LeelawUI i LeelUsl do folderu C:/Windows/Fonts.
Teraz musimy zainstalować plugin do naszego programu graficznego, aby obsłużyć pliki “DDS”.
Do Photoshopa: KLIK
Do GIMPa: KLIK

Odpalamy program

Okej, czcionki mamy, plugin również, możemy przejść do fazy właściwej naszego malowania. Otwieramy plik “assettogarage_clio_cup2.dds” (dla serii Clio) lub “Skin_11.dds” (dla serii Porsche) programem graficznym. Nie będę ukrywał, że najlepszym do takowych operacji będzie Adobe Photoshop lub wspomniany GIMP. Z pewnych źródeł wiem, że Paint.net też powinien sobie poradzić, ale wybaczcie, nie testowałem.

Adobe Photoshop 2020 – malowanie Porsche

Takie coś powinniście zobaczyć po otworzeniu pliku Skin_11.dds programem graficznym.
Nie będę Was uczył jak się maluje fachowo i jakie można uzyskać efekty, bo sam jestem mocno początkujący w tej kwestii. Na co powinniście zwrócić uwagę?

Warstwy

Na pewno na WARSTWY. Tutaj odbywa się całe malowanie pojazdu. Ważne jest to żebyście pod żadnym pozorem nie przesuwali warstwy w folderze “NUMERY”, tam jedynie należy rozwinąć drzewko i w warstwie tekstowej zedytować swój numer, na ten jaki podaliście w zgłoszeniu do serii.
Wszelkie malowania nanosicie w warstwie “PAINT HERE”. Możecie włączyć sobie “oczkiem” na samej górze w warstwach “wire”, to powinno Wam ułatwić równe malowanie (dodam, że przy zapisie należy tą siatkę odznaczyć oczkiem, w przeciwnym razie pojawi się ona na pojeździe)

Kolejną uwagą jest abyście ZAWSZE (dla swojej wygody) zapisywali plik w PSD (aby w prosty sposób edytować zmiany) i w DDS (wrzucić do gry i zobaczyć jak to się prezentuje wszystko “na żywo”.

Piękne różowe Porsche 😀

Gdy już udało się Wam coś namalować (nie traktujcie serio tego screena) to przychodzi czas na zapis.

Zapisywanie

Zapisywanie malowania w formacie PSD jest mało ważne, bo to tylko szablon dla Was, do ewentualnych poprawek i drobiazgów. Kluczem jest zapisanie w formacie DDS. Jak to zrobić? Bardzo prosto.

Zapisywanie pliku

Tak powinno wyglądać poprawne zapisanie malowania. Możecie na próbę zapisać swój malunek na dwa sposoby. Prostszy, zamiast jakiegoś malowania zespołu w grze
Porsche – \Steam\steamapps\common\assettocorsa\content\cars\ks_porsche_911_gt3_cup_2017\skins
Clio – \Steam\steamapps\common\assettocorsa\content\cars\accr_renault_clio_rs_cup_x98\skins
i tutaj w dowolnym folderze nadpisać oryginalne malowanie,
lub
sklonować jakikolwiek zespół pod tym samym adresem co powyżej i dopiero wtedy zapisać swoje malowanie.

O czym musicie pamiętać? Tak naprawdę o dwóch kwestiach. Po pierwsze Wasze malowanie musi się nazywać “Skin_00.dds” (dla Porsche) lub “assettogarage_clio_cup.dds” (dla Clio). Po drugie, po kliknięciu “Zapisz” pojawi się Wam dodatkowe okienko

W tym okienku zmieniacie tylko i wyłącznie jedną rzecz. Format. Najlepszym wyborem powinno być BC3 RGBA 8bpp | interpolated alpha i później klikacie Save. Po paru chwilach program zapisze Wasze malowanie.
Poprawnie zapisane malowanie powinno ważyć między 5MB a 6MB.

Jak zobaczyć co namalowałem?

Tutaj przyda nam się Content Manager.

Podgląd malowania

Największą ikoną z domkiem – wybieracie model samochodu, dla Porsche to Porsche 911 GT3 Cup 2017, dla Clio – Renault Clio R.S. Cup X98.
Następnie po prawej ikonka z samochodem i strzałkami dookoła, otworzy Wam się tak zwany showroom w którym możecie poobracać samochód i sprawdzić jak wygląda Wasze dzieło. Jeśli coś nie wyszło, po to był zapis w PSD, żeby sobie w szybki sposób zedytować, poprawić malowanie.

Jeśli nie macie Content Manager’a (pobierzcie jak najszybciej – zdecydowanie ułatwia zarządzanie Assetto Corsa KLIK) to jedyna możliwość podglądnięcia malowania, to wejście samochodem na dowolny tor w grze Assetto Corsa.

Mapa pojazdu

Dla zaawansowanych “malarzy” mała podpowiedź. Po skończonym malowaniu auta, możecie jeszcze zdecydować czy będzie ono błyszczące, matowe czy pół na pół. Odpowiada za to jeden plik. W Clio map.dds, w Porche Skin_00_map.dds.
Nikt Wam nie da gotowego pliku, ale możecie skorzystać z szablonów malowań, które Wam udostępniliśmy i je zapisać jako właśnie te pliki mapy. Jak mapować? Wyjaśnia ten obrazek

Mapa pojazdu

Zakończenie

Jestem pewien, że nie powiedziałem wszystkiego na temat malowań, ale tak jak mówiłem, jestem początkujący w tej dziedzinie. Mam nadzieję, że udało mi się choć trochę rozjaśnić Wam jak się do tego zabrać.

Jeśli nadal Wam mało to zachęcam do zapoznania się ze świetnym poradnikiem z portalu SimRace.pl oraz niezawodny reddit a na sam koniec swój poradnik nagrał nasz kierowca Kwinto (dzięki!) YouTube

Jeśli pojawią się jakieś pytania piszcie śmiało, czy to tutaj w komentarzach, czy na Discordzie. Postaram się pomóc.

5 4 głosy
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najbardziej oceniane
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
jaca
3 lat temu

Podczas edycji polecam ikoną kłódki blokować warstwy lub grupy których nie chcemy naruszyć. Ponadto ułatwieniem zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych malowań może się okazać malowanie każdego elementu karoserii na osobnej warstwie – zawsze będzie można wybrane warstwy spłaszczyć do jednej, a malowanie ich osobno pozwala na zmianę ich kolejności=przysłaniania jednej przez drugą na takim “stosie”. Podobnie z wzorkami czy innymi dodatkowymi elementami malowania – warto je tworzyć na kolejnej warstwie – łatwo je wtedy ukryć/usunąć/edytować niż gdy są częścią głównego malowania.

Edytowany 3 lat temu przez jaca
Glancu
3 lat temu

To jest najlepszy poradnik dla kogoś kto normalnie prostej kreski narysować nie potrafi.

2
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx