Zapraszam do lektury wszystkich początkujących (i nie tylko), którzy chcą poznać opinie innych simracer’ów (zarówno tych z doświadczeniem wyłącznie wirtualnym jak i tych biorących udział w prawdziwych wyścigach) na temat rzadko poruszanej kwestii RACECRAFT’u. Możliwe że dla wielu z Was nie będzie to nic nowego, ale z pewnością jest to zbiór ciekawych opinii i podpowiedzi, z których czerpać powinniśmy wszyscy, niezależnie od poziomu na którym startujemy.

Artykuły będą zawierały po 2-3 sesje w których poruszymy podstawy simracingu, walki fair i szacunku do naszych rywali.

Zapraszam!

[1/8] Część pierwsza.

SESSION 1: Consistency (Powtarzalność)

Moją pierwszą radą, dla wszystkich którzy są nowi w simracingu i dopiero zaczynają zabawę na wirtualnych torach, będzie słowo-klucz: TRENING. Nie mam na myśli przejazdów typu HotLap, a przejazdy Long Stint (przejazdy długie). Odpuśćcie sobie trening w stylu – 5 kółek, zmiana ustawień, następne 5 kółek i znów dostrajanie auta. Czyniąc to w ten sposób, nie przygotujecie się do możliwego sukcesu w dłuższych wyścigach, w których zapewne będziecie brali udział, niezależnie od platformy na jakiej startujecie i symulatora którego używacie. Nie będzie to też dla Was dobrą bazą do zmian, jeśli poznawanie auta i toru będzie trwało tylko chwilkę. To proces, na który musicie poświęcić czas by poznać jak zachowuje się samochód w poszczególnych miejscach toru i w określonych warunkach. Na szybkie dostrajanie przyjdzie czas, gdy już będziecie wiedzieć jakie zmiany dokonać by samochód zachowywał się na torze tak tak sobie tego życzycie. 

Proponuję Wam jednak rozwiązanie: jazdę długich stintów. Musicie nauczyć się czucia opon i ich zmian/zużycia podczas jazdy, a także wyczucia hamulców w różnych etapach wyścigu. Starajcie się odnaleźć „punkt” w którym będziecie w stanie jeździć wiele okrążeń tą samą linią i jak najbardziej „automatycznie”. To pozwoli wam stać się bardziej rytmicznym kierowcą, a co za tym idzie, zwiększy waszą powtarzalność i ułatwi wyczucie każdej dokonanej zmiany w aucie, co pozwoli Wam później na odpowiednie dostrojenie samochodu do własnych potrzeb!

SESSION 2: Hindsight (Z perspektywy czasu)

Ok, Panie i Panowie, najwyższa pora przyjrzeć się drobiazgom.

Jeżdżąc już jakiś czas, uczymy się cennych rzeczy, zazwyczaj niestety po fakcie. Często boleśnie biorąc udział lub nawet prowokując zdarzenia, których mieliśmy nadzieję uniknąć. Takie sesje wypieramy z głowy i staramy się więcej o nich nie wspominać. To Błąd! Zerknijcie w swoje foldery „Replays”, odnajdźcie ostatni wyścig i przygotujcie sobie coś do notowania. To idealny sposób na naukę, bez konieczności rozkładania RIG’a lub będąc w miejscu bez dostępu do naszego ukochanego zestawu kierowcy. Retrospekcja, to najlepsza metoda nauki! Zobaczcie wybrany wyścig, analizując swoje poczynania, sprawdzając, co mogliście zrobić inaczej.

Ważne elementy do analizy:

– start wyścigu i zachowanie w tłumie

– T1 i strategiczne ustawienie do pierwszego zakrętu ( czy obrana linia jazdy była maksymalnie optymalna, biorąc poprawkę na auta obok Was)

– powtarzalność czasowa i możliwe przyczyny jej braku

– powtarzalność punktów dohamowań i celność w trafianiu w apex

– wyprzedzenia i ich „czystość”, czy szanujemy prawo do linii przeciwnika?

– powroty na tor po błędach, wjazdy i wyjazdy z PIT, ogólne bezpieczeństwo

W niedalekiej przyszłości, goniąc idealny czas i maksymalną powtarzalność, będziecie skłonni do analizowania telemetrii, zużycia różnych mieszanek opon w różnych temperaturach, zużycia paliwa i wpływu map silnika na dobranie strategii w wyścigach typu endurance! Ale wszystko po kolei, bez pośpiechu i półśrodków 

SESSION 3: Attacking Corners (Pokonywanie zakrętów)

Musimy porozmawiać o zagadnieniu, którym jest sposób pokonywania zakrętów. Jakby na ten temat nie spojrzeć, to najważniejszy aspekt w całym ściganiu. Więc spróbuję tę kwestię króciutko przedstawić.

Pierwszą rzeczą którą musisz wiedzieć, jest to, że „wolniej” znaczy „szybciej” (SIC!). Tak, brzmi to absurdalnie, ale tak jest. Jeśli zaszalejesz przed zakrętem i spóźnisz hamowanie, którego następstwem będzie dzika walka o powstrzymanie sunącej masy auta i próba zdobycia potrzebnej przyczepności aby w ten zakręt wjechać, to wiedz, że nie masz szans na szybkie i dobre wyjście, a na prostej stracisz wiele!

Zanim zaczniemy rozmawiać o samym sposobie pokonywania zakrętów, musisz pamiętać o podzieleniu go na dwie części: Entry (wejście) i Exit (wyjście). Wiele osób, najczęściej profesjonaliści i bardziej zaawansowani simracerzy dzielą zakręt na trzy części, Wejście, MID Corner (czyli środek zakrętu, apex) i Wyjście. Ale na czas nauki podstaw, pozostańmy na podziale na Entry/Exit, aby ułatwić zrozumienie tematu.

Im lepiej uda Ci się wjechać w zakręt (prawidłowo wyhamować, wejść w zakręt i trafić w apex) tym szybsze i płynniejsze będzie wyjście. Płynne i szybkie wyjście, to duży zysk na prostej, która następuje po zakręcie. Twoim priorytetem powinno być dobranie idealnego wejścia i wyjścia w zakrętach po których masz dłuższą prostą. Jeśli przed nią masz dwa zakręty krótkie, zrezygnuj z idealnej linii wyjścia w pierwszym, aby maksymalnie wykorzystać wejście i wyjście w drugim.

Każdy uślizg podczas hamowania i niepewne wejście, niweczy Twój plan idealnego wyjścia i zdobycia przewagi na prostej. Jeśli wjedziesz w zakręt spokojniej (niższa prędkość, płynniejsze wejście) wyjedziesz z niego szybciej i osiągniesz lepszą prędkość na prostej.

Złotą zasadą jest jazda płynna, bez agresywnego skręcania kierownicą. Płynność to szybkość!

Zawsze staraj się ukończyć „maksymalne” hamowanie przed rozpoczęciem skrętu. Staraj się używać techniki „Trail Braking” – zaawansowaną technikę hamowania, w której stopniowo zwalniasz hamulec w miarę skręcania i obracania kierownicą (nie dalej niż do apexu – szczytu zakrętu).

Nagrywaj siebie wykonując okrążenia treningowe lub kwalifikacyjne, a następnie oglądaj je pod różnymi kątami aby sprawdzić jak blisko celu faktycznie byłeś, w porównaniu z tym, jak blisko myślałeś że jesteś.

Zrezygnuj z używania skrzyń manualnych w układzie „H” do momentu opanowania hamowania, przyśpieszania i trzymania optymalnej linii jazdy.

Ciąg Dalszy Nastąpi…..

A TUTAJ znajdziesz nasze inne poradniki simracingowe.

Poradnik powstał na bazie tekstu stworzonego przez Nathana McDougal’a i opracowanego przez Miguela  Gonzaleza z podpowiedziami doświadczonych kierowców, także z grupy SimRacers za zagodą twórców oryginału.
Tłumaczenie, opracowanie i dodatkowe wątki stworzone przez MaciekC.