Zapraszam do lektury ostatniej części poradnika dla wszystkich początkujących (i nie tylko), którzy chcą poznać opinie innych simracer’ów (zarówno tych z doświadczeniem wyłącznie wirtualnym jak i tych biorących udział w prawdziwych wyścigach) na temat rzadko poruszanej kwestii RACECRAFT’u. Możliwe że dla wielu z Was nie będzie to nic nowego, ale z pewnością jest to zbiór ciekawych opinii i podpowiedzi, z których czerpać powinniśmy wszyscy, niezależnie od poziomu na którym startujemy.

Zapraszam!

[8/8] Część ósma.

SESSION 14: How you enter determines how you exit (Sposób wejścia decyduje o tym jak wychodzisz z zakrętu)

Podziel zakręt na dwie części, wejście(in) i wyjście(out). Jeśli wjedziesz w zakręt za szybko, stracisz przyczepność prześlizgując się przez wierzchołek. Efektem tego będzie mniejsza prędkość na wyjściu, utrata czasu na następującej prostej, lub co gorsza – wycieczka w piach. Jeśli wjedziesz zbyt wolno, stracisz cenny czas, ale przynajmniej nadal będziesz na torze.

Jeśli zauważysz, że auto zbyt mocno rotuje podczas wjazdu w zakręt (tylna oś traci przyczepność i zaczyna się ślizgać) i mijasz apex uślizgiem, to musisz trochę odpuścić. Pamiętaj, że wolno znaczy szybko”. Wolniejsza powtarzalność za każdym razem jest o niebo lepsza niż zawrotna prędkość co 3/4 okrążenie.

Najlepsi kierowcy na świecie ustalają, gdzie znajduje się ich idealny punkt hamowania, na limicie przyczepności opon, a następnie wycofują się o 3%-5%, aby móc utrzymywać stałe tempo, nie ryzykując wypadku lub podgrzania opon.

Aby się tego nauczyć, przeprowadzaj dłuższe stinty treningowe. Pamiętaj, aby po każdej zmianie ustawień, przejechać ok 10 okrążeń i sprawdzić, czy punkty dohamowania pozostały takie same, czy wymagają korekt. Ten dodatkowy czas na torze na dłuższych stintach, pozwoli Ci znaleźć idealne miejsce na wchodzenie i wychodzenie z zakrętów.

Krótko mówiąc, jeśli nie możesz powtórzyć swojego „tempa” przez 10 okrążeń z rzędu, to wcale nie jest to twoje tempo. Zawrotne tempo jest świetne do kwalifikacji, jeśli uda ci się utrzymać na torze, ale najczęściej jest to zbyt agresywna jazda aby pasowała do samego wyścigu.

Puenta?

Easy in equals fast out! (Spokojne wejście oznacza szybkie wyjście!)

Session 15: Taking your lumps like a pro. (Przyjmować baty jak zawodowiec)

W wyścigach kamera prawie zawsze skupia się na przodzie stawki. Faceci, którzy walczą o podium, o pierwszą piątkę, jeśli mają szczęście to może i o pierwszą dziesiątkę. Ale prawda o wyścigach jest taka, że na torze jest więcej aut, a każde z nich odgrywa w wyścigu kluczową rolę.

Wszyscy zainteresowaliśmy się simracingiem, myśląc o tym, jak będziemy wykonywać niesamowite wyprzedzenia na ostatnim zakręcie, aby osiągać wielkie zwycięstwa w filmowym stylu. Wszyscy wyobrażaliśmy sobie siebie na podium, mieliśmy nadzieję na wygrane którymi będziemy się chwalić. Żaden z nas nie myślał o ściganiu się, aby zająć 25 miejsce na 30 kierowców.

Prawda jest jednak taka, że ZAWSZE znajdzie się ktoś szybszy od Ciebie. Bez względu na to, jak szybki jesteś, w końcu pojawi się nowy, gorący kierowca i przejmie Twoją koronę.

Dziś mówimy o mistrzostwach, seriach i ligach. Jak powinieneś traktować te wydarzenia i jak powinieneś reagować, jeśli nie jesteś na czele i nie dominujesz. Poruszę trzy punkty, które uczynią Cię lepszym kierowcą i lepszym członkiem dowolnej grupy wyścigowej, którą wybierzesz.

  • Nie bądź żałosnym przegranym.

Tak, brzmi to prosto, ale w simracingu bardzo trudno jest radzić sobie z przegraną w sposób ciągły. Otwarte lobby pogarszają sytuację, umożliwiając kierowcom rozpoczęcie wyścigu, pozostawanie w tyle lub rozbicie się, a następnie wyjście i przejście do innego lobby i zrobienie tego samego.

Uczenie się pokory i zrozumienia, że można się wiele nauczyć ze ścigania w środku, a nawet z tyłu stawki, jest niezwykle ważne. To jest coś, czego kierowcy wyścigowi w prawdziwym życiu muszą się nauczyć, ale my, jeżdżący w symulatorach, często chcemy ten krok pominąć.

Jazda z tyłu, ale trzymanie się paczki zapewni Ci nieocenione doświadczenie jako kierowcy. Nauczy Cię, jak być konsekwentnym i wytrzymałym psychicznie. Ta wytrzymałość psychiczna jest niezwykle ważna, ponieważ gdy przyjdzie Ci zmierzyć się z szybszymi kierowcami na wyższym poziomie, będziesz miał tą wytrzymałość wyrobioną.

Jeśli zjedziesz z toru, zostaniesz w tyle, a nawet rozbijesz się –  i tak ukończ wyścig. Poświęć trochę czasu, aby zrozumieć, co się stało. Dzięki temu na dłuższą metę będziesz lepszym kierowcą.

  • Mniej martw się o wygraną, a bardziej o bycie dobrym kierowcą

Jeśli liga w której startujesz nadal trwa, ale miałeś kilka nieciekawych występów – nie rezygnuj! Zawsze możesz się poprawić, będąc po prostu upartym i odpornym. Jazda w lidze dostarcza wiele wspaniałych doświadczeń. Poznasz nowych przyjaciół, weźmiesz udział w ciekawych wyścigach (nawet jeśli będziesz okupował ostatnie pozycje) i poczujesz się świetnie, kończąc wybraną serię, niezależnie od tego, na którym miejscu w tabeli się znajdziesz.

  • Baw się dobrze, bo właśnie dlatego się w to wpakowałeś!

Nie mogę tego wystarczająco podkreślić. Jeśli nie bawisz się dobrze, to odpuść na jakiś czas. Może nawet zmień tytuł na inny. Zrób coś, aby było mniej poważnie, a bardziej przyjemnie.

Wszyscy się w to wciągnęliśmy, bo było to po prostu niesamowite. Wystartować w naszym pierwszym wyścigu jako kierowca było świetną zabawą i powinieneś zrobić wszystko, aby kontynuować tą zabawę. Usiądź wygodnie i ciesz się tym niesamowitym hobby, tym jak rozwija to Twoje doświadczenie i zainteresowanie motorsportem.

Kiedyś bardziej skłaniałem się do walki ze sztuczną inteligencją, ponieważ mogłem symulować realistyczne wyścigi typu long endurance i nie musiałem polegać na innych kierowcach, aby nie zabili mnie na pierwszym zakręcie. Ale potem trafiłem do ligi i zakochałem się w wyścigach ze znajomymi “nieznajomymi”.

Jeśli Liga jest prowadzona prawidłowo, wyścigi są o wiele czystsze, a rywalizacja świetna. Bardzo dobrze poznajesz innych kierowców, więc do każdego wyprzedzania i obrony powinieneś podchodzić z szacunkiem. Staje się to swoistym braterstwem facetów, którzy kochają to samo i dobrze się bawią, rywalizując ze sobą.

Słowo końcowe

Gratulacje! Jesteś teraz kierowcą wyścigowym !! Brzmi nieźle, co?

Pamiętaj jednak, droga przed Tobą może być dość trudna, jeśli dopiero zaczynasz. Ale każdy startował z tego samego miejsca. Chciałbym móc wrócić i porozmawiać ze sobą, kiedy po raz pierwszy kupiłem zestaw kierownicy. Mógłbym się tak wiele nauczyć o wyścigach! Niektórzy z nas od lat uprawiają jakąś formę wyścigów. Inni są naprawdę nowi (i zieloni). Ale teraz wszyscy zmierzamy w tym samym kierunku! Dziel się z kolegami swoją wiedzą, nie udawaj, że czegoś nie wiesz, tylko dlatego, że boisz się z kimś przegrać. Simracing to wspaniała społeczność, która rozwija się tylko wtedy, gdy ze sobą rozmawiamy i staramy się nauczyć innych tego co sami wiemy. 

Gdziekolwiek zdecydujesz się ścigać, bądź dobrym kierowcą. Bądź porządnym człowiekiem. Nie pozwól, aby frustracja powstrzymała Cię od radości z ukończenia wyścigu, bez względu na to, który dojedziesz. Po prostu ciesz się jazdą i ucz się z każdej lekcji, jaką otrzymasz.

Dziękuję że poświęciłeś czas aby wziąć udział w długiej wyprawie po temacie Racecraftu. Mam nadzieję że wiedza w nim zawarta, pozwoli Ci stać się lepszym kierowcą i czerpać przyjemność z rywalizacji fairplay. Do zobaczenia na torze!

MC

THE END

 

 

A TUTAJ znajdziesz nasze inne poradniki simracingowe.

Poradnik powstał na bazie tekstu stworzonego przez Nathana McDougal’a i opracowanego przez Miguela  Gonzaleza z podpowiedziami doświadczonych kierowców, także z grupy SimRacers za zagodą twórców oryginału.
Tłumaczenie, opracowanie i dodatkowe wątki stworzone przez MaciekC. 

5 1 głosuj
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx