Zapraszam do lektury szóstej części poradnika dla wszystkich początkujących (i nie tylko), którzy chcą poznać opinie innych simracer’ów (zarówno tych z doświadczeniem wyłącznie wirtualnym jak i tych biorących udział w prawdziwych wyścigach) na temat rzadko poruszanej kwestii RACECRAFT’u. Możliwe że dla wielu z Was nie będzie to nic nowego, ale z pewnością jest to zbiór ciekawych opinii i podpowiedzi, z których czerpać powinniśmy wszyscy, niezależnie od poziomu na którym startujemy.

Artykuły będą zawierały po 2-3 sesje w których poruszymy podstawy simracingu, walki fair i szacunku do naszych rywali.

Zapraszam!

[6/8] Część szósta.

SESSION 12: Find the love You once had… (Znajdź miłość, którą kiedyś miałeś)

Problem z wyścigami jest bardzo podobny do tego jaki mają golfiści. To ciągła presja w stronę poprawy. Ta presja, w połączeniu z wciąż rosnącą konkurencją może sprawić, że ściganie się przestanie sprawiać już taką przyjemność jak kiedyś. Jeśli pozwolisz sobie na mierzenie ilości zabawy jaką masz ze ścigania poprzez pryzmat tego, ile sukcesów w nim osiągasz, z pewnością doprowadzi Cię to do niepokoju, a nawet frustracji!

Być może ścigasz się od lat, wspinając się na coraz wyższe poziomy konkurencyjności, gdzie zdobywanie dobrych pozycji to już wyczyn, margines błędu jest minimalny, a presja w skali 1-10 wzrosła do 11. Bez względu na Twoją obecną sytuację, istnieje duża szansa, że wywierasz na siebie większą presję niż wtedy, gdy zaczynałeś się ścigać. Czy pamiętasz jeszcze, czystą radość jaką miałeś, gdy ustawiłeś po raz pierwszy auto i udało Ci się przejechać kilka świetnych okrążeń? Poczucie absolutnej radości jak wtedy, gdy byłeś dzieckiem i otwierałeś prezenty w święta? Jaka jest szansa aby odzyskać tą radość z jazdy? Sprawdźmy, jakie mamy opcje.

  • Zmiana aktualnej kategorii

Na początku będzie to na pewno niewygodne, ale może być świetnym sposobem na powrót do prostej, dobrej zabawy. Pozwoli Ci cieszyć się jazdą czyś nowym i chwilowo zabierze z tej strefy skupienia, w której utknąłeś. Jedną rzeczą, którą często robię, jest wskoczenie do rajdówki, kiedy chcę się po prostu dobrze bawić. Ten typ motorsportu nie jest moim ulubiony, nie poświęcam na to dużo czasu. Więc dla mnie, jest to tylko miejsce na relaks i dobrą zabawę, nie martwię się o moje czasy, ani o to gdzie skończę. Chodzi tylko o radość z jazdy (i epickie rozwałki gdy nie posłucham pilota). Możesz też zejść do wolniejszych serii, gdzie konkurencja może być nadal wysoka, ale jest więcej czasu na cieszenie się jazdą i nie potrzebujesz tak dużego skupienia na tym, jak kierujesz.

  • Zmiana aktualnego symulatora

To także może okazać się bardzo niewygodne, ponieważ bez wątpienia jest bardziej komfortowo, bawić się w to co znamy. Daj sobie jednak czas, może okazać się, że zmiana na nowe, zdejmie z Ciebie całą presję! Teraz jeździsz na innej arenie i to tylko dla zabawy!

  • A może ARCADE?!

Oj wiem, to może wywoływać kontrowersje, tym bardziej w miejscu w którym to czytasz, ale jest kilka tytułów, które dają radość z jazdy, bez całej tej presji aby być dobrym. Każdy z nas ma swoją ulubioną arkadówkę, serie Forza, NFS, GRID… Wszystko zależy od tego co posiadasz na swoim PC i co dobrze wspominasz. Nie ma tam absolutnie żadnej presji, aby być dobrym, ponieważ niektóre z tych gier są po prostu niedorzecznie nieprawdziwe 😀 Ale właśnie dlatego, będą świetną odskocznią!

Są to bardzo dobre sposoby na uwolnienie się od narastającej presji, tworzącej się podczas jazdy w naszych poważniejszych symulatorach.

Session 13: Setup (Ustawienia)

Ok, więc dotarliśmy do chyba najbardziej przecenianej (dla początkujących) i najczęściej omawianej strefy simracingu. Aby ją tutaj opisać (a dla Was, przyswoić), musielibyście wziąć wolne w pracy, żonę i dzieci odstawić na 2 tygodniowe wakacje, choć nie wiem i tak, czy byśmy to wszystko zdążyli przepracować. Wspomnieć wystarczy, że ludzie którzy robią to zawodowo, uczą się tego całe życie. Auta są różne, mają inną pulę możliwości konfiguracyjnych, a do tego wszystkiego, każdy kierowca jest też inny! Choć czytając ten poradnik zapewne wyczekiwaliście tej sesji, w której przedstawię Wam w pigułce wiedzę tajemną i już nigdy nie będziecie mieli z tym problemu…niestety tak nie będzie.

Poświęcę tylko chwilę, aby wytłumaczyć początkującym, jak powinno wyglądać rozpoczęcie zabawy z nauką konfiguracji aut.

Każdy symulator ma w podstawie opcję ustawień auta, które pojawiają się jako tzw „default”. Jest to zazwyczaj dobra podstawa, na której spokojnie da się jeździć, a wybitni mogą nawet osiągać świetne wyniki. Ta właśnie podstawa, powinna być Waszym pierwszym ustawieniem, które sprawdzicie w pierwszym treningu. Po przejechaniu kilkunastu okrążeń, będziecie wiedzieć, jak auto się zachowuje, co Wam w nim przeszkadza, a co jest ok. Na tej podstawie, możecie zacząć zmiany ustawień, w rozsądnej kolejności – zaczynamy od opon, dostosowujemy je do warunków na torze (temperatura, obciążenie, ciśnienia) i staramy się wszystkie wyrównać, sprawdzając wynik po wprowadzeniu ich w odpowiednią temperaturę, czyli okno pracy. Poprawne ustawienie ciśnień i utrzymanie temperatury opon to połowa sukcesu!

Z dodatkowych opcji, które nawet początkujący może ustawić z powodzeniem i przetestować, to brake bias (balans hamulców), gear ratio (długość biegów i ich skracanie lub wydłużenie w zależności od długości prostych na torze), czy też poziomy TC/ABS aby ułatwić sobie pokonywanie trudnych sekcji na torze.

Pamiętajcie, aby nie wprowadzać wielu zmian na raz. Po każdej zmianie testujcie auto w tych samych warunkach, na paru okrążeniach.

Owszem, jest to kropla w morzu, jeśli chodzi o możliwości które dostarczają nam symulatory, ale to podstawy które każdy może w miarę szybko przyswoić. Nie łudźcie się że opanujecie wszystko w tydzień, to proces który się nigdy nie kończy. Co auto, to inna reakcja na zmiany, do tego każdy z nas jeździ inaczej, więc zachowanie pojazdu może być różne. Aby się w tym temacie swobodnie poruszać, musicie się uczyć, oglądać poradniki, czytać wpisy osób które mają dużą wiedzę z prawdziwych wyścigów, testować i ćwiczyć we własnym zakresie. Zaglądajcie regularnie w dział „porady” na naszej stronie, będą pojawiały się tam artykuły o tej tematyce.

Tu niestety nie ma drogi na skróty.

Ciąg Dalszy Nastąpi…..

A TUTAJ znajdziesz nasze inne poradniki simracingowe.

Poradnik powstał na bazie tekstu stworzonego przez Nathana McDougal’a i opracowanego przez Miguela  Gonzaleza z podpowiedziami doświadczonych kierowców, także z grupy SimRacers za zagodą twórców oryginału.
Tłumaczenie, opracowanie i dodatkowe wątki stworzone przez MaciekC. 

5 3 głosy
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najbardziej oceniane
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx