Zapraszam do lektury piątej części poradnika dla wszystkich początkujących (i nie tylko), którzy chcą poznać opinie innych simracer’ów (zarówno tych z doświadczeniem wyłącznie wirtualnym jak i tych biorących udział w prawdziwych wyścigach) na temat rzadko poruszanej kwestii RACECRAFT’u. Możliwe że dla wielu z Was nie będzie to nic nowego, ale z pewnością jest to zbiór ciekawych opinii i podpowiedzi, z których czerpać powinniśmy wszyscy, niezależnie od poziomu na którym startujemy.

Artykuły będą zawierały po 2-3 sesje w których poruszymy podstawy simracingu, walki fair i szacunku do naszych rywali.

Zapraszam!

[5/8] Część piąta.

SESSION 10: ExpandingThe Racing Line (Poszerzanie linii wyścigowej)

Wyścigi mogą być czasem brutalne dla nowych kierowców. Wyobrażenia, jakie mamy na ten temat, często nie pasują do rzeczywistości w której jesteśmy jako kierowcy. Prawie wszyscy, oczami wyobraźni, będą widzieć siebie z przodu i walczących o pozycję. Szybkie i czyste wyprzedzenia, wykorzystywanie błędów rywali, idealne przejazdy. Jednak nie zawsze tak będzie.

Prawda jest taka, że w miarę stawania się lepszym, będziesz miał coraz trudniej aby wyrwać tą następną pozycję. I tak…będziesz musiał je zazwyczaj dosłownie wyrywać. W miarę przesuwania się w górę stawki, margines błędu maleje, a czasy okrążeń robią się coraz bardziej zbliżone. Przekonasz się, że wyprzedzenie nawet jednego rywala może być nie lada wyzwaniem. 

Przyswojenie wiedzy nt linii wyścigowej, może odegrać w tym momencie kluczową rolę.

  • Linia wyścigowa

Linia wyścigowa może wydawać się czymś całkiem prostym i oczywistym. To coś, o czym dowiadujemy się dosyć wcześnie, kiedy zaczynamy się ścigać, a nawet oglądając wyścigi w TV. 

Racing Line to najszybsza droga przejechania okrążenia. Ciasny apex, szeroka linia wyjścia aby ustawić kolejną strefę hamowania, etc. Istnieją nawet taktyki z późnymi apex’ami, które czasem pozwalają na wyższą prędkość na wyjściu z zakrętu. Sama linia może różnić się w zależności od kierowcy, ale dla większości jest to ta sama linia wokół toru.

Jest też świetna podczas treningów lub kwalifikacji, ale niestety sama wiedza o tym, gdzie jesteś najszybszy, nie sprawi, że będziesz kierowcą kompletnym. Aby to zmienić, musisz wiedzieć, jak korzystać z całego toru.

  • Reszta toru

Aby móc konkurować z innymi kierowcami, musisz być w stanie zrobić znacznie więcej niż tylko zakwalifikować się. Musisz wiedzieć, jak ścigać się ramię w ramię z innymi zawodnikami. Aby się przygotować, musisz znać cały tor, na którym się ścigasz. Jest to coś, czego nauczysz się tylko ćwicząc poza linią wyścigową. Wjeżdżanie od wewnętrznej w strefę ostrego hamowania, pokonywanie szykany z niewłaściwej strony toru, przejeżdżanie długich wolnych zakrętów po stronie zewnętrznej… Te ćwiczenia przygotują Cię do ścigania się bok w bok. 

Ścigając się w wyższych klasach, z lepszymi zawodnikami, możesz spodziewać się ostrzejszej walki. Oznacza to, że musisz wiedzieć, jak to robić. Jeśli nauczysz się zjeżdżać z racing line i utrzymywać się w torze, będziesz przygotowany do walki. A bycie przygotowanym da Ci ogromną przewagę podczas możliwych starć.

W tym momencie musisz mieć tylko nadzieję, że Twój przeciwnik albo ulegnie, albo popełni błąd. Niestety, wielu kierowców nie radzi sobie z jazdą poza linią wyścigową, a to może prowadzić do wypadków. Tym bardziej powinieneś być w pełni przygotowany.

Ten rodzaj treningu pozwoli Ci rozegrać jedne z najbardziej epickich bitew w Twojej karierze wyścigowej. Przede wszystkim sprawi, że staniesz się w pełni kompetentnym kierowcą, gotowym na wszystko, co rzuci mu przeciwnik.

Poświęć trochę czasu, aby poznać tor na którym się ścigasz. Następnie mieszaj różne linie wyścigowe i jazdy poza nią. Sprawdź, jak szybki możesz być, gdy przyjdzie Ci bronić pozycji w nienajlepszym ustawieniu na torze. Dzięki temu będziesz lepszym kierowcą.

SESSION 10: ...slow is fast... (wolno, znaczy szybko)

Jednym ze złych nawyków, który ma wielu kierowców, jest to, że cisną w wyścigu tak, jakby to były kwalifikacje. Ten rodzaj jazdy najczęściej prowadzi do błędów, które kosztują Cię dużo czasu. Dlatego nawet niewielkie zwolnienie spowoduje, że na dystansie wyścigowym będziesz szybszy. Ten temat został już poruszony we wcześniejszych sesjach poradnika, ale uważam, że nadal wymaga pełnego rozwinięcia.

Prędkość to bardzo płynne stwierdzenie. Możesz ścigać się w klasie, w której samochody są raczej wolne, ale konkurencja duża i bardzo wyrównana. Możesz też znaleźć się na absolutnym szczycie prędkości, jak F1, a każdy najmniejszy błąd kosztuje Cię dziesiąte sekundy, których tak bardzo potrzebujesz. Ale bez względu na rodzaj wyścigów, w których startujesz, jest jedna rzecz, która zawsze ma zastosowanie. Ogólna powtarzalność! Aby to zrobić, musisz odnaleźć granice auta, opon, aero, a następnie odpuścić na tyle aby złapać stabilność i powtarzalność czasów.

Kluczem dla większości z nas jest zmniejszenie tempa. Nie za dużo, ale na tyle, aby móc bezbłędnie przejeżdżać równe okrążenia. Błędy będą kosztowały Cię sporo czasu, może nawet parę pozycji, lub przedwczesne zakończenie sesji. Skup się na jeździe mieszczącej się w ramach ograniczeń auta i utrzymuj ten stan. W treningach ćwicz dłuższe sesje, które symulują długość rzeczywistego wyścigu (mówiliśmy już o tym we wcześniejszych częściach poradnika). Poznasz jakie jest Twoje tempo wyścigowe dla tej kombinacji auta i toru. Sprawi również, że jazda na zużytych oponach i przy różnym obciążeniu paliwem będzie znacznie bardziej przewidywalna i komfortowa.

Biorąc pod uwagę cały wyścig, będziesz szybszy odejmując trochę prędkości na rzecz powtarzalności. Mniejsza prędkość to zazwyczaj mniej błędów, a to, w ogólnym rozrachunku, lepszy czas na mecie. Jasne, nie ustanowisz najlepszego czasu okrążenia, ale masz duże szanse skończyć wyścig przed tym, który to zrobił.

Ja sam nigdy nie byłem najszybszym kierowcą. Są faceci, którzy konsekwentnie kwalifikują się wyżej ode mnie, ale dojeżdżają do mety za mną. Nie dlatego, że jestem niesamowitym kierowcą, który budzi się w wyścigu, ale dlatego, że staram się być konsekwentny i powtarzalny, a przy tym popełniać jak najmniej błędów. Ponieważ błędy w wyścigu, kosztują najwięcej.

Ciąg Dalszy Nastąpi…..

A TUTAJ znajdziesz nasze inne poradniki simracingowe.

Poradnik powstał na bazie tekstu stworzonego przez Nathana McDougal’a i opracowanego przez Miguela  Gonzaleza z podpowiedziami doświadczonych kierowców, także z grupy SimRacers za zagodą twórców oryginału.
Tłumaczenie, opracowanie i dodatkowe wątki stworzone przez MaciekC. 

5 5 głosy
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx
()
x