Już w najbliższą niedzielę wystartuje zerowa – testowa runda naszej nowej ligi, w której ścigać się będziemy prototypami w kategorii LMP1. Warto zatem zapoznać się bliżej z tą klasą wyścigową oraz samochodem PORSCHE 919 Hybrid 2016, który będzie wykorzystywany w tej rywalizacji. Szczególną uwagę poświecimy wykorzystaniu technologii MGU-K.
Klasa LMP 1
Przez ponad dwie dekady samochody klasy LMP1 były najszybszymi pojazdami poruszającymi się po torach wyścigowych nie licząc bolidów Formuły 1. Samochody te stworzone były zgodnie z regulacjami obowiązującymi w długodystansowych seriach wyścigowych, czyli musiały spełniać wymogi pojazdów drogowych (oświetlenie przednie i tylne, zasłonięte wszystkie elementy mechaniczne, w tym koła nie wystające poza obrys pojazdu, miejsce dla pasażera). W roku 2012 samochody tej klasy zostały wyposażone również we wspomagające silniki elektryczne, stając się samochodami hybrydowymi wykorzystującymi rozwiązanie MGU-K. Klasa LMP1 zakończyła swój żywot w 2020 roku i zastąpiona została przez samochody Hypercar.
W naszej zabawie ścigać się będziemy prototypami Porsche 919 z 2016 roku. To samochód napędzany 2.0-litrowym silnikiem spalinowym o mocy 490 koni wspomaganym dodatkowo jednostką elektryczną MGU-K (na którą składają się m.in. dwa silniki napędzające przednią i tylną oś) dającą dodatkowe 420 koni, co sprawia, że maksymalna moc Porsche 919 to 910 koni. Kluczem do efektywnego ścigania się tym prototypem jest odpowiednie zarządzanie energią, dlatego też teraz przyjrzymy się jak wygląda zarządzanie jednostką MGU-K w Assetto Corsa.
Do używania jednostki MGU-K w Porsche w czasie jazdy należy przypisać do kierownicy następujące przyciski (łącznie 3 przyciski) w ustawieniach Controls: MGU-K:
Increase delivery: Podniesienie trybu pracy jednostki MGU-K
Decrease Delivery: Zmniejszenie trybu pracy jednostki MGU-K
KERS activation: Aktywacja / Wykorzystanie zgromadzonej w baterii Energii.
Dodatkowo warto włączyć sobie wyświetlanie na ekranie aktualnego trybu pracy jednostki z menu bocznego z prawej pod nazwą ERS.
Jednostka MGU-K pracować może w następujących trybach:
1. Charging
Tryb ładowania. Jednostka jedynie gromadzi energię, jej wykorzystanie jest w pełni manualne. To kierowca decyduje kiedy używa zgromadzonej w baterii energii naciskając przycisk KERS activation. Energia jest dostarczana od momentu wciśnięcia do chwili zwolnienia przycisku (przycisk należy trzymać wciśnięty).
2. Low preserve
Jednostka automatycznie dostarcza niewielką porcję energii elektrycznej z baterii głównie na przednią oś podczas jazdy na niskich obrotach i prędkościach. Tryb ten pozwala na oszczędne zarządzanie energią. Jest przydatny głównie na szybkich i długich torach o dużej ilości prostych.
3. Low aggressive
Podobnie jak wcześniej jednostka automatycznie dostarcza energię elektryczną z baterii głównie podczas wyjść z zakrętów tym razem jednak, dostarcza jej więcej niż w poprzednim trybie. Użycie tego ustawienia najczęściej zapewnia optymalny balans między zużyciem baterii, a czasem okrążenia w wyścigu. Tryb przydatny głownie na szybkich torach o długich prostych.
4. High preserve
W wypadku tego trybu jednostka automatycznie dostarcza energię elektryczną z baterii również podczas jazdy na wysokich biegach wciąż jednak ilość dostarczanej energii jest niewielka, tak by zachować ją w baterii na całe okrążenie. Tryb przydatny głównie na torach o dużej ilości zakrętów i krótkich odcinkach prostych.
5. High aggressive
Tutaj podobnie jak ma to miejsce w trybie 4, jednostka dostarcza energię elektryczną niemalże podczas jazdy na każdym biegu i obrotach, tym razem jednak ilość dostarczanej energii jest bardzo wysoka co może spowodować wyczerpanie się baterii podczas jednego okrążenia. Tryb ten jest przydatny głównie na torach o dużej ilości zakrętów i krótkich odcinkach prostych.
6. HOT-LAP
Jak sama nazwa wskazuje, tryb przygotowany do maksymalnego wykorzystania zgromadzonej energii elektrycznej. Zużywa ją w sposób ciągły podczas jazdy, nie oszczędzając jej w żaden sposób. Idealny tryb podczas kwalifikacji, z tą uwagą jednak, że sprawdza się głównie na krótkich torach o dużej ilości zakrętów.
Co ważne, niezależnie od wybranego trybu pracy jednostki MGU-K kierowca ma w każdym wypadku możliwość ręcznej aktywacji KERS by dostarczyć zgromadzoną energię w baterii w wybranym przez siebie momencie (np. podczas wyprzedzania albo obrony przed atakiem).
Poniżej przykładowy zrzut ekranu z wnętrza samochodu klasy LMP1, z widocznym w prawej dolnej części wyświetlaczem baterii (2) – status w pełni naładowana i widocznym w lewym górnym rogu ekranu panelem informacyjnym ERS (1) o trybach pracy MGU-K. Również aplikacja Side-Kick (3)pokazuje naładowanie baterii i aktualne wykorzystanie jej mocy.