Rozpoczynając zapisy do prowadzonej przez nas specjalnie dla użytkowników bloga powrotroberta.pl ligi Assetto Corsa wzorowanej na prawdziwej serii ELMS European Le Mans Series postanowiliśmy stworzyć krótki przewodnik, w którym wyjaśnimy kilka ciekawych kwestii (technicznych i regulaminowych) związanych z rywalizacją w naszej zabawie.

Oprócz prototypów klasy LMP1 (nazwa to skrót od Le Mans Prototype), do Waszej dyspozycji oddajemy również samochody w dwóch dodatkowych klasach GTE i GT3. Dzisiaj słów kilka o tym, czym różnią się między sobą te klasy i dlaczego mimo tego, że samochody GTE mają taką samą lub nawet mniejszą moc niż GT3 oraz zbliżoną wagę to są o kilka sekund szybsze na okrążeniu od swoich odpowiedników w niższej klasie.

Na początek kilka słów o obu klasach GT:

GT3 – Grand Touring Cars

Screenshot from Assetto Corsa

GT3 – Grand Touring Cars, oznaczana w amerykańskiej federacji jako GTD Grand Touring Daytona to samochody bazujące na swoich drogowych cywilnych odpowiednikach. Współcześnie to chyba najpopularniejsza klasa wyścigowa (szacuje się, że nawet 20 producentów ma w swojej ofercie samochody GT3), rozgrywane w jej ramach są zarówno mistrzostwa lokalne jak i międzynarodowe.

Klasa jest regulowane ściśle przez przepisy: Moc silnika GT3 musi się zawierać w przedziale od 500 do 600 koni mechanicznych,a waga pojazdów miedzy 1200 a 1300kg. Dozwolone jest stosowanie: ABS oraz kontroli trakcji. Z założenia twórców klasa GT3 skierowana jest do jak największego grona fanów ścigania się na różnym poziomie umiejętności. Wymagane jest w nich stosowanie dużej ilości tzw. fabrycznych podzespołów (by zmniejszyć koszt i zbliżyć osiągi samochodów). Duży docisk oraz możliwość stosowania wielu systemów wspomagających sprawia, że w samochodach GT3 oprócz zawodowców ściga się wielu amatorów-pasjonatów motoryzacji.

W seriach wyścigowych GT3 stosowany jest BOP (Balance of Power) czyli wyrównywanie osiągów samochodów, co ciekawe bardzo często ma to miejsce po… kwalifikacjach. Czyli jeżeli w wyniku kwalifikacji okaże się, że dana marka samochodu ma przewagę na tym torze nad swoimi rywalami to na wyścig nakładany na nią jest dodatkowy balast lub wymuszane zwężenie wlotu powietrza do silnika.

GTE – Grand Touring Endurance

GTE – Grand Touring Endurance oznaczana w amerykańskiej federacji jako GTLM Grand Touring Le Mans, wcześniej oznaczana również jako GT2 –to samochody zbudowane w oparciu o samochody GT3 z przeznaczeniem jak sama nazwa wskazuje pod wyścigi długodystansowe. W tym wypadku jednak producenci mają dużo większą dowolność co do stosowania podzespołów wyprodukowanych wyłącznie na potrzeby samochodów tej klasy. W końcu w wyścigach endurance ogromne znaczenie ma wytrzymałość elementów samochodu.

Waga pojazdów w klasie GTE nie może być niższa niż 1245 kg, nie ma jednak sztywnych regulacji co do osiąganej mocy silnika, za to podana jest maksymalna pojemność silników: wolnossące 5.5 litra, turbo 4.0 litry. Dodatkowo regulowana jest maksymalna pojemność baku paliwa wynosząca 90 litrów. Wreszcie, dopuszczalne jest stosowanie kontroli trakcji jednak zabronione jest używanie systemu ABS, kierowca hamując jest zdany wyłącznie na swoje umiejętności i wyczucie.

Co zatem jednak sprawia, że 495 konny Chevrolet C7R GTE jest o ponad 5 sekund szybszy na okrążeniu toru SPA od Mercedesa AMG GT3 z silnikiem o mocy 520 koni mechanicznych?

GTE vs GT3

  1. Opony – Samochody w specyfikacji GTE posiadają na tylnej osi dokładnie te same opony co ich odpowiedniki w klasie GT3, jednak na przedniej osi… w samochodach GTE stosuje się opony szersze o blisko 2.9cm, a to oznacza znacznie lepszą przyczepność mechaniczną przedniej osi i tym samym większą prędkość podczas pokonywania zakrętów.
  2. Wymiaru pojazdu – samochody GTE są szersze od pojazdów GT3 o blisko 5cm, a to oznacza większa stabilność i przyczepność oraz możliwość lepszego rozłożenia masy w samochodzie.
  3. Pakiet AERO – szerszy samochód pozwala na stosowanie szerszego skrzydła tylnego a to oznacza więcej przyczepności na tylnej osi, co w połączeniu z oponami dającymi dodatkową przyczepność mechaniczną na przedniej osi sprawia, że samochody GTE znacznie zyskują w tym obszarze w stosunku do swoich odpowiedników GT3. W inny sposób regulowane są również możliwości stosowania elementów aerodynamicznych na przedniej osi (na zdjęciach powyżej widać rozbudowaną sekcję bocznych skrzydełek w Mercedesie GT3, przy braku takich rozwiązań w Corvette C7R GTE) dlatego też jest ich znacznie mniej w wypadku pojazdów GTE niż pojazdów GT3. Brak aerodynamicznego docisku na tej osi pozwala samochodom GTE na uzyskanie większej prędkości maksymalnej na prostych odcinkach, a jest jednak przy tym rekompensowany szerszymi oponami i lepszą przyczepnością mechaniczną.
  4. Możliwość używania specjalnych podzespołów wyprodukowanych na potrzeby samochodów GTE, dzięki tej możliwości producenci mogą stosować znacznie lżejsze materiały w konstrukcji podzespołów i chociaż minimalna regulaminowa waga uniemożliwia im uzyskanie przewagi nad konkurentami to dzięki zastosowaniu lżejszych elementów można ich umieścić w samochodzie więcej, a to oznacza, że mogą pracować dokładniej/wydajniej. Dotyczy to również takich elementów jak skrzynia biegów czy hamulce, a to jak doskonale wiadomo jedne z najważniejszych podzespołów w samochodach wyścigowych i nie tylko.

Jeżeli macie ochotę przekonać się na własnej skórze jaka jest różnica w prowadzeniu samochodu GT3 i GTE (przynajmniej w wirtualnym świecie) i jak wypadają one na tle prototypów LMP to zapraszamy do wzięcia udziału w lidze ELMS, którą prowadzimy dla bloga powrotroberta.pl. Poniżej krótki zwiastun emocji, które Was czekają!

Więcej Informacji znajdziecie tutaj:

Strona Ligowa powrotroberta.pl
Formularz Zapisów
Regulamin Ligi
Kanał Discord

5 1 głosuj
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
0
Zostaw swoją opinię, skomentuj wpisx
()
x